PROIECT EDUCAŢIONAL


MINISTERUL  EDUCAŢIEI  NAŢIONALE
INSPECTORATUL  ŞCOLAR  JUDEŢEAN  OLT
BIBLIOTECA JUDETEANA  “ION MINULESCU” OLT
COLEGIUL NAȚIONAL VOCAȚIONAL NICOLAE TITULESCU
COLEGIUL TEHNIC METALURGIC


PROIECT EDUCAŢIONAL
cu activități de voluntariat
iulie-august 2018

,, PE VALURILE CUNOAȘTERII



Inspectoratul Şcolar al Judeţului Olt
Str. Ec. Teodoroiu, Nr. 64B, Slatina
Inspector Şcolar General,
Barbulete Adelin

Biblioteca Judeţeană Olt ,,Ion Minulescu”
B-dul  A.I. Cuza, Nr. 3B, Slatina
Director,
Florian CÂRSTEA 
Colegiul Tehnic Metalurgic
Str. Ecaterina Teodoroiu, Nr.64A, Slatina
Director,
Dima Anisoara Lacrameoara

 Inspector educativ,

Luminiţa Floricel 

Colegiul Național Vocațional ,,Nicolae Titulescu”
 Str.Aleea Rozelor, Nr.5, Slatina

Director,
Carmen Boiangiu
 





  1. INITIATORII ȘI COORDONATORII PROIECTULUI:
6.Utilizarea  informaţiilor obţinute  în realizarea unor referate, compuneri, eseuri care vor fi prezentate elevilor şi cadrelor didactice şi publicate în revista şcolii;
Locaţiile celor patru instituţii;
Materiale diverse necesare defăşurării activităţii (cameră video, video-proiector, pliante informative, imagini, fotografii, diplome de participare şi de premiere la concurs, cărţi, reviste, publicaţii, documente  existente în inventarul Bibliotecii şi Arhivelor etc.);
Sponsorizări.
-consultarea conducerii instituţiilor implicate în vederea stabilirii calendarului de activităţi;
-avizarea protocolului de parteneriat de conducerile instituţiilor implicate;
-desfăşurarea calendarului de activităţi stabilit pentru proiect.

Boiangiu Carmen Claudia
Vâlcea Elena Adriana           
Delurintiu Carmen
Vîlcea Elena                           
Cîciu Elly
Ungureanu Valentina              
Chiriac Florina Mihaela
Tatomir Elena Mariana
Badea Delia Mihaela         
Dinu Emilia


PROIECT EDUCAŢIONAL
cu activități de voluntariat

         ,,Educaţia este cea mai puternica arma pe care o poti folosi pentru a  schimba lumea”
                                                                                                                    Nelson Mandela


INSTITUŢIA ORGANIZATOARE:                                                       
NUME: NUME: COLEGIUL NATIONAL VOCATIONAL ,,NICOLAE TITULESCU”
ADRESĂ : Aleea Rozelor , Nr. 5, Slatina, judeţul Olt,
TELEFON0249.437.444

 

INSTITUŢII PARTENERE:

1.NUME: INSPECTORATUL ŞCOLAR JUDEŢEAN OLT
ADRESĂ: Str. Ec. Teodoroiu, Nr. 64B, Slatina, judeţul Olt
TELEFON: 0249.410.927
FAX: 0249.412.801

2. NUME: BIBLIOTECA  JUDEŢEANĂ OLT ,,Ion Minulescu”
ADRESĂ : B-dul A.I. Cuza, Nr. 3B, Slatina, judeţul Olt,
TELEFON0349 - 802.177-0349 – 407517


3. NUME :COLEGIUL TEHNIC METALURGIC
ADRESA: Str. Ec. Teodoroiu, Nr. 64A, Slatina, judeţul Olt
TELEFON: 0249.431.446

 

ECHIPA DE PROIECT:
Boiangiu Carmen Claudia
Vâlcea Elena Adriana           
Delurintiu Carmen
Vîlcea Elena                             
Cîciu Elly
Ungureanu Valentina              
Chiriac Florina Mihaela
Tatomir Elena Mariana           
Dinu Emilia
Badea Delia Mihaela
Ivanescu Ileana Luminița- șef servicii RPC
Udrescu Monica Mimi BiblioNet
Ilie Gina –Multimedia “Dinu Lipatti”
Ionica Iuliana – cercetare Dezvoltare
Pătrașcu Irina Magdalena –secția engleză
Grosu Raluca Mihaela–secția engleză

 

INFORMAŢII DESPRE PROIECT:

1. Titlul Proiectului: ,,PE VALURILE CUNOAȘTERII
 

2. Categoria în care se încadrează proiectul: Activitate educativă extraşcolară

3. REZUMATUL PROIECTULUI:

Proiectul are ca obiectiv organizarea unor activităţi educative în parteneriat cu cele patru instituţii judeţene;
Activităţile propuse, în ordinea în care se vor desfăşura:
3.1. Elaborarea proiectului;
3.2. Popularizarea proiectului;
3.3. Activitati tematice;
3.4  Cunoaşterea şi înţelegerea specificului activităţii celor patru instituţii judeţene;
3.5  Participarea la activităţile derulate de cele patru instituţii;
3.6. Participarea reprezentanţilor celor două instituţii la activităţile desfăşurate de şcoală;
3.7  Concurs- primirea concurenţilor, desfăşurarea concursului, jurizarea, decernarea premiilor, diseminarea;
3.8. Editarea unui album foto (realizarea unei brosuri) pentru prezentarea activităţilor din proiect, precum şi a unui articol în revista şi sit-ul şcolii, în presa scrisă locală.
        

4.PREZENTAREA PROIECTULUI

   
 ARGUMENT
          Proiectul oferă elevilor de din ciclul primar,gimnazial sau liceu ocazia implicării active, utile şi conştiente într-o activitate în care experienţele pozitive trăite pot fi definitorii pentru dezvoltarea personalităţii lor. Activităţile  propuse promovează capacităţile elevilor de a cunoaşte şi îi responsabilizează. Lumea copiilor este universal imaginatiei, al fanteziei fară limite inspirate și hrănite de farmecul lumii înconjurătoare si cel al cartilor împletit cu emoții, sentimente și vise. Vara este anotimpul bucuriei , cand la brat cu natura vise prind aripi. Ce poate fi mai tentant decât să dai frâu liber imaginatiei creatoare a unui copil sau adolescent, să pătrunzi în lăcașul sfânt al izvorului de creație, să-l îmbii să viseze și să-ți descopere prin imagini tărâmul de care ne-am însepărtat poate…

       Cartea poate fi considerată un depozit complet al inteligenţei omeneşti, conţinând în filele ei cunoştinţe, sensibilitate, fapte, pe care le păstrează intacte un timp nelimitat. Cartea este o comoară fără  preţ, care adună cele mai frumoase gânduri, sentimente, trăiri ale autorilor pe care cititorii le pot folosi. Ea dezvăluie tainele naturii, istoria neamului, calităţi şi defecte umane, motiv pentru care este considerată un model, mai ales pentru copiii aflaţi pe drumul cunoaşterii şi a formării lor ca viitori cetăţeni. Cartea oglindeşte şirul de secole al omenirii, lupta sa pentru existenţă, speranţa într-un viitor mai bun, suferinţa şi bucuria-este un prieten credincios al omului, care arată drumul spre izbândă, te bucură, te şi întristează. O carte citită te trimite la altele şi te invită la studiu, la cercetare pentru descoperirea de noi adevăruri, activitate permanentă ce stă la baza culturii generale. Lectura este un instrument ce dezvoltă posibilitatea de comunicare între oameni şi îi ajută astfel să-şi formeze capacităţi de gândire şi limbaj. Lectura elevilor este un act intelectual esenţial, care trebuie îndrumat şi supravegheat de şcoală şi familie.
       Lectura – spunea istoricul N. Iorga – joacă un rol important în viaţa copiilor, un rol mai mare decât în viaţa celor vârstnici. Cartea citită în copilărie rămâne prezentă în amintire aproape toată viaţa şi influenţează dezvoltarea ulterioară a copiilor. Din cărţile pe care le citesc, copiii îşi formează o anumită concepţie asupra lumii, cărţile formează la ei anumite norme de conduită.”
      Alegerea potrivită a cărţilor duce la formarea interesului pentru lectură. Ele trebuie să fie potrivite cu vârsta, preocupările şi preferinţele elevului. Pentru a-i determina pe elevi să devină cititori pasionaţi este necesar să se formeze, cu răbdare, stăruinţă, gustul pentru lectură.        Respectul pentru carte şi gustul pentru lectură par a-şi fi diminuat importanţa şi semnificaţia pentru tânăra generaţie. Din păcate, accesul informatizat la cunoaştere - prin maniera facilă în care se realizează, îndepărtează elevul de actul complex al cunoaşterii prin lectură.
       Acest aspect, dar şi convingerea că gustul pentru lectură poate fi educat, ne-au determinat să iniţiem acest parteneriat.
      ,,Arhivele reprezintă documente prin care poporul român se legitimează în faţa lumii;O comoară de informaţii relative la sufletul neamului românesc"- afirma  Nicolae Iorga.
        Pornind de la acest adevăr rostit de marele nostru istoric, am considerat important pentru elevi să descopere activitatea de a păstra, conserva şi valorifica tezaurul arhivistic, memoria unui popor, căci ,,un act, oricare ar fi cuprinsul său, vechimea lui, are o dublă valoare: de a servi ca act de proprietate şi de a deveni un act istoric sau literar pentru posteritate". Arhivele reprezintă un asemenea loc pentru că deţin acte oficiale şi particulare, diplomatice şi consulare, memorii, manuscrise, proclamaţii, chemări, afişe, planuri, schiţe, hărţi, pelicule cinematografice, matrice sigilare, înregistrări foto, video, audio şi informatice, cu valoare istorică realizate în ţară sau de către creatorii români în strainătate. Împreună cu ,,anonimii" ce veghează la documente ca acestea să fie valorificate în circuitul informativ, arhivişti, arhivari, restauratori necunoscuţi pe nemerit,  elevii vor descoperi lucruri noi şi vor preţui munca, pasiunea, răbdarea, dorinţa de cunoaştere şi cercetare a adevărului istoric, conform devizei înscrise în însemnul heraldic SEMPER VERITATI sau ÎN TOTDEAUNA ADEVARUL!

    

 SCOPUL:
               Proiectul are drept scop educarea elevilor în vederea cunoaşterii şi studierii culturii şi istoriei românilor, dezvoltarea unui mod de a munci pentru cunoaşterea potenţialului propriu şi de implicare atât a  lor  cât şi a cadrelor didactice în parteneriatul pentru promovarea competenţelor şi a valorilor educaţionale, pentru dezvoltarea colaborării şi cooperării între profesor şi reprezentanţii celor două instituţii în vederea schimbului de idei, a experienţei pozitive şi a prezentării muncii elevilor prin mediatizare. Proiectul îşi propune de asemenea, educarea disponibilităţilor de receptare a creaţiei literare şi a decumentelor, stimularea interesului pentru creaţia literară specifică vârstei, formarea deprinderilor de exprimare corectă, expresivă, de cercetare şi documentare.        
      Cultivarea sentimentelor de preţuire şi dragoste pentru carte, creaţii literare, lectură, pentru frumuseţea şi armonia limbii române, pentru corelarea informaţiilor citite cu cele din viaţa zilnică şi cu realităţile contemporane, pentru descoperirea adevărului pe baza documentelor, a interesului pentru alcătuirea unei biblioteci personale, cu sprijinul şi îndrumarea profesorilor şi a părinţilor reprezintă de asemenea scopul proiectului.
 

OBIECTIVELE:
    1.Educarea elevilor în spiritul apartenenţei  la un spaţiu cultural tradiţional, prin implicarea lor în acţiunile derulate în proiect;
2.Dezvoltarea orizonturilor culturale prin opere literare şi documente şi înţelegerea  rolului informaţiei   în viaţa omului;
3.Atragerea elevilor în organizarea unor activităţi extraşcolare;
4.Înţelegerea rolului bibliotecii şi arhivelor şi utilizarea serviciilor  acestora;
5.Selectarea cărţilor şi documentelor în raport cu vârsta, aptitudinile şi interesele fiecăruia;
7.Stimularea muncii în echipă;
8.Cultivarea sensibilităţii artistice, dezvoltarea imaginaţiei şi a disponibilităţilor creatoare ale copiilor, prin intermediul lecturii cărţilor şi a documentelor;
9.Realizarea unui real şi eficient schimb de experienţă între cadrele didactice, copii, bibliotecari, arhivişti;       
10.Cunoaşterea regulilor de respectat în împrumutarea, lecturarea, returnarea cărţilor de la bibliotecă şi a păstrării şi conservării documentelor;
11.Selectarea şi organizarea informaţiilor din cărţi, reviste, dicţionare, documente, ziare etc. pe o temă dată.
12. Cultivarea sensibilității artistice a copiilor.
13. Promovarea creativității și originalității.
14. educarea copiilor in spiritual petrecerii unui timp de calitate.

 

ANALIZA SWOT:

 PUNCTE TARI:
-Interesul elevilor pentru orice activitatea educativă extraşcolară;
-Dorinţa elevilor de a cunoaşte activitatea celor două instituţii;
-Existenţa spaţiului necesar desfăşurării activităţilor;
-Disponibilitatea cadrelor didactice şi a părinţilor de a participa activ la derularea proiectului;
-Interesul manifestat prin numărul mare de participanţi la alte activităţi cu caracter educativ.
 

 PUNCTE SLABE:
-Dificultăţi birocratice în accesarea posibilităţilor de finanţare a proiectelor educative din fonduri europene;
-Conservatorismul manifestat de unele cadre didactice şi slaba preocupare pentru stimularea creativităţii elevilor.

        

OPORTUNITĂŢI:
-Familiarizarea elevilor cu opere din cultura naţională şi universală, dezvoltarea competenţelor personale;
-Culegerea, documentarea şi conservarea informaţiilor oferite de documente ;
-Posibilitatea accesării parteneriatelor cu instituţiile publice judeţene;
-Implicarea Inspectoratului Şcolar Judeţean Olt în monitorizarea activităţii extraşcolare prin inspectori de specialitate şi metodişti;
-Stimularea interesului elevilor şi cadrelor didactice de a participa activ şi voluntar la activităţile educative şcolare şi extraşcolare.

 AMENINŢĂRI:

 - Lipsa de interes şi insuficienta stimulare a unor elevi de a participa la activităţi extraşcolare;
 -Riscul de abandon a unor elevi(care au fost deja selectaţi) în timpul derulării proiectului.

GRUPUL ŢINTĂ:
  Elevi din ciclul primar,gimnazial si liceal.

 RESURSE UMANE IMPLICATE:
 Elevi, cadre didactice;
Familiile elevilor;
Reprezentanţi ai Bibliotecii Judeţene Olt ,,Ion Minulescu”şi Direcţiei Judeţene a Arhivelor Naţionale Olt.

  RESURSE MATERIALE ŞI FINANCIARE:
 Fonduri proprii;
 DURATA: 01 iulie -15 august 2018
  -prezentarea proiectului la IŞJ Olt pentru aprobare;
 -mediatizarea proiectului şi organizarea preselecţiei în vederea formării grupului ţintă;
 -etapa I a proiectului, definitivarea programului activităţilor şi mediatizarea lor;
-etapa a II-a a proiectului, organizarea unei întâlniri comune, analiza impactului şi prezentarea potofoliului la IŞJ Olt;
-aducerea la cunoştină părinţilor copiilor despre parteneriat;

RESPONSABILITĂŢILE  COORDONATORILOR:
 Ø  stabilirea tematicii, a formei de realizare, a orarului şi a locului de desfăşurare;
Ø  pregătirea materialelor şi mijloacelor didactice;
Ø  organizarea şi desfăşurarea activităţilor conform graficului;
Ø  evaluarea rezultatelor prin mijloace şi manifestări specifice: expoziţii, portofolii, concursuri,   albume, referate etc.
 

1) Activitatea nr. 1
a. Titlul activităţii: Elaborarea proiectului şi obţinerea avizărilor din partea celor patru  instituţii şi ISJ Olt;
b) Perioada de desfăşurare: iulie-august 2018;                                            
c) Locul desfăşurării 
Biblioteca Judeţeană Olt ,,Ion Minulescu”
B-dul  A.I. Cuza, Nr. 3B, Slatina;
d) Elaborarea proiectului a început cu autodocumentarea şi obţinerea acordului de participare din partea profesorilor de specialitate şi a celor două instituţii partenere, finalizat prin redactarea acestuia conform noilor cerinţe din formularul de aplicaţie pentru proiecte;
e) Responsabili:
Prof. Vâlcea Elena Adriana – acivitate “Clubul de artă plastică”         
Prof. Vîlcea Elena - activitate „Clubul micilor electronisti ”                       
Prof. Ungureanu Valentina – activitate „Experienta războiului”             
Ptof. Tatomir Elena Mariana – activitate „ Cinematografie-literatură-pictură”       
Prof. Badea Delia Mihaela – activitate “Atelierul”         
Prof. Delurintiu Carmen – activitate “Atelierul de teatrul” 
Prof. Cîciu Elly- activitate “J’aime le ciné” 
Prof. Chiriac Florina Mihaela – activitate „Real life speaking”
Prof.  Dinu Emilia- activitate „Să hoinărim prin țară”
f) Beneficiari: participantii proiectului.
  

REZULTATE AŞTEPTATE CA URMARE A IMPLEMENTĂRII PROIECTULUI

 ü  participarea unui număr mare de elevi şi cadre didactice;
ü  popularizarea proiectului;
ü  sensibilizarea elevilor în domeniul lecturii şi istoriei;
ü  creşterea interesului pentru activităţi extraşcolare;
ü  creşterea prestigiului şcolii organizatoare şi a calităţii actului educaţional;
ü  -îmbogăţirea experienţei personale în colaborare de proiecte educaţionale extraşcolare;
ü  stabilirea unei relaţii mai strânse cu reprezentanţii instituţiilor partenere.

 Rezultatele proiectului vor fi evaluate prin :
Ø  analiza finală în cadrul mesei rotunde a impactului proiectului;
Ø  întocmirea unui raport final în care sunt urmărite rezultatele reale obţinute;
Ø  evaluarea pe baza chestionarelor aplicate.
 

Proiectul va fi monitorizat şi evaluat de către Inspectoratul Şcolar Judeţean Olt prin:
- Doamnul Inspector şcolar general   Barbulete Adelin
- Doamna Inspector educativ, Prof. Luminiţa Floricel.

- Evaluarea proiectului se va face prin analiza portofoliului complet în urma încheierii acestuia- iunie 2018, la şcoală.
 

Beneficiari direcţi ai proiectului:
 v  -organizatorii proiectului, cadrele coordonatoare, cadre didactice şi elevii participanţi;
v  -reprezentanţii şi şcoala organizatoare;
v  -reprezentanţii celor două instituţii.
 

Continuitatea şi sustenabilitatea proiectului:

        Dacă proiectul va fi pozitiv şi pe măsura rezultatelor aşteptate, proiectul se va bucura de continuitate, devenind o tradiţie a şcolii noastre, susţinut fiind de buna colaborare între şcoală, Inspectoratul Şcolar Judeţean Olt, Biblioteca Judeţeană Olt ,,Ion Minulescu” şi Direcţia Judeţeană a Arhivelor Naţionale Olt.
       Activităţile de promovare/mediatizare şi de diseminare din timpul implementării proiectului şi după încheierea acestuia.

EVALUAREA PROIECTULUI

INDICATORI  DE  PERFORMANŢĂ
*      Numărul participanţilor şi gradul de implicare efectivă;
*      Colaborarea cadrelor didactice implicate în proiect;
*      Interesul pentru proiect, motivarea şi soluţionarea problemelor;
*      Impactul acestuia asupra elevilor, cadrelor didactice, părinţilor;
*      Impactul proiectului asupra promovării imaginii şcolii.

POPULARIZARE:

 v  Publicarea unui anunţ cu privire la proiectul educativ pe site-ul scolii;
v  Mediatizarea proiectului în cadrul comisiilor metodice la nivel de şcoală, precum şi în cadrul Consiliului profesoral şi Comitetuil de părinţi;
v  Difuzarea de pliante informative.


DISEMINARE:
Ø  Publicarea unui articol final informativ pe site-ul şcolii;
Ø  Diseminarea în cadrul Consiliului profesoral din şcoală;
Ø  Organizarea unei mese rotunde la şcoala organizatoare cu implicarea tuturor celor interesaţi privind nivelul de reuşită;

Ø  Publicarea unor  articole în presă. 

Comments